30 maj, 2010

Två romaner av Anne Sörman, lärare på Biskops-Arnös sommarskrivkurs, läser jag nu.
Sparka i mitt hjärta
Är en lyrisk prosaberättelse; en skilsmässa och nystart i prosastycken som liknar lyrik. Svepande beskrivningar, drömmar och verklighet vävs in och ut bland önskningar och farhågor.

Han skulle bära mig
Om att växa upp med en handikappad bror. Är utgiven på Lejd, det lilla Stockholmförlaget som ägnar sig en hel del åt lyrik. Antar att det är för de kvalitéerna de valt att ge ut hennes verk. Att hon har flikat in snuttar av sin vistelse i Palestina gör berättelsen stundvis för mig svårbegriplig. Hade jag inte läst på Wikipedia att hon varit i Palestina skulle jag nog inte ha förstått varifrån de plötsliga beskrivningarna av bombade hus som inte hör till vardagen hemma i Sverige kom ifrån, förrän på slutet när hon är så vuxen att hon åker dit och de blir en kronologisk del av berättelsen.

1 kommentar:

  1. Åh jag ska gå kursen, kul, ska också läsa.

    SvaraRadera