02 juli, 2009





Vägen till Nordkap
Nordkap är en 304 meter hög klippa på ön Mageroya i Norska Ishavet. Busslaster med turister, motorcyklister ända från Italien och bilande svenskar som vi åker dit via en tunnel från fastlandet. Vägen dit genom Finnmarken utgörs av mygg, dyra vägtullar, ringlande svårkörda norska vägar, tomma ytor utan bensinmackar eller köpcenter, långt från nöjesparker och kulturliv.

Många av människorna vi träffar har haft Nordkap som drömresemål ungefär som att se pyramiderna. Européer har sedan 1664 vallfärdat till denna sin världsdels yttersta gemensamma nordliga gräns för att tillsammans blicka ut över det som är befriat från kanaler, lutande torn, slott, autobahn och kyrkstäder. Men varför?

Kringflackande kan göra att man längtar efter något att hålla fast vid – som samiska diktaren (1918-1975) Paulus Utsi uttrycker det i första strofen av "Bildsvep":

Jag längtar någonstans, vet ej vart.
När det ljusnar vill jag se vidderna,
När det mörknar frågar jag stjärnorna vem jag är och vad jag tillhör.


Inspelning 4-18 juli 2009.
Samproducerad av Filmpool Nord.
och Kornig

2 kommentarer:

  1. Låter väldigt lovande!

    Har ni blivit sponsorade av Filmpool Nord?

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev vi, jättekul, och nu ska den klippas och bli klar... min första dokumentär! :) Regissören Valentina Svensson ska klippa den.

    SvaraRadera